Saturday, April 12, 2014

Sembelit selepas bersalin dan penyelesaian nya untuk ibu berpantang

 Salam followers dan silent reeders..tq3 sudi singgah di sini..

bru sempat nk update entry baru..saya ni isteri weekend..time hujung minggu je, busy nk masak utk suami, balik umah mak mertua, melawat sane sni, basuh bj suami yang dipakai nya 1 minggu, nk layan anak suami..itu lah saya..wiii..alhamdulilah..perlu sentiasa bersyukur baru hidup x stress kan..berjumpa semingu hanya 48jam dah cukup bahagia dari 5 tahun sebelum ni dia d Sabah..isteri monthly lak..huhu..

ada ke yang baca entry saya ni..PJJ macam saya?..berjauhan dengan suami..isteri weekend jgak...huhu..hanya awak2 sahaja yang tahu perasaan nye cmne kan..haha..melalut dh nik anna ni..

oke2..kita stop dlu..

nak cete psl pengalaman saya dlu..mse lepas bersalin memang TAKUT sngat nak membuang..RISAU jahitan akan terbuka..dan itu dan ini..macam2 piki..T_T

ini lah rupa nya ubat yang menyakitkan..huhu

mse ni belum kenai OsteMatrix yang super ohsem..so, minta la incik suami cari ubat utk org sembelit..wahhal kita x sembelit pon..telan la 2 biji ubat farmasi..esoknye memulas perut..dahsyat sungguh penangan ubat ni..sakit perut ya Robbi...huhu

membuang plak mcm cirit birit..pedih nye la kt tempat TUT...huhu..selang 3hr makan ubat tu waktu malam..sepanjang pantang bergantung pada ubat tu untk membuang..setiap kali nak membuang mesti sakit perut memulas..SERIK nk telan..tapi nak waat cmne..huhu..

KENAPA LA LAMBAT KETEMU Produk Shaklee yang best ni..SEKSA i tau nk membuang..huhu

*********************************************

OSTEMATRIX
BERITA BAIK bagi Ibu yang berada di dalam pantang...Selain membekalkan tenaga, kalsium kepada tulang ianya membantu melancarkan perkumuhan anda..

NO NEED ubat farmasi macam yang saya telan..MENYAKITKAN...

just ambik 4biji sebelum tido..esok membuang dengan lega dan selamat..wahhaa,,hati ku gembira la kan..


Meh kita tengak FAKTA sikit..baca ye..

Kenapa saya menghidapi sembelit selepas melahirkan baby?

Adalah biasa jika anda tidak membuang air besar (konstipasi) untuk dua hari pertama selepas melahirkan bayi. Satu per lima ibu baru mengalami kelewatan ini. Anda mungkin kurang selesa menggunakan tandas hospital. Dan tentulah anda akan bimbang jika terdapat jahitan dan lebam. Ini semua bermakna anda boleh menghidapi konstipasi (sembelit) dalam beberapa hari selepas melahirkan anak.
Terdapat sebab-sebab fizikal anda mungkin tidak boleh menggerakkan usus:

  • Jumlah progesteron yang tinggi mungkin telah menyebabkan sedikit sebanyak sembelit semasa hamil.
  • Sistem pencernaan anda berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran.
  • Ubat yang diberi untuk kelegaan sakit semasa proses kelahiran, seperti petidina boleh menyebabkan usus anda berfungsi dengan lebih lembab dari biasa.
Kemungkinan masalah membuang air besar lebih tinggi jika:

  • anda melalui kelahiran dibantu, seperti forseps atau ventouse;
  • anda pernah melahirkan bayi sebelum ini;
  • anda mengambil pil zat besi atau ubat antidepresi, yang kedua-dua boleh menyebabkan sembelit;
  • anda mendapat jahitan.

Bagaimana saya boleh meredakan sembelit selepas bersalin?

cara semulajadi: 
Mula dengan rutin makan dan minum secara teratur sebaik saja anda melahirkan bayi anda. Cuba makan makanan berserat tinggi, terutama sekali buah-buahan, dan minumlah banyak cecair.

Cecair akan membuat najis anda lebih lembut dan senang untuk dilepaskan. Atmosfera dalam hospital adalah sangat kering dan anda boleh ternyahhidratkan tanpa disedari. Selain itu, menyusui bayi boleh membuat anda dahaga, jadi anda perlu banyak minum. 


AIR KOSONG sekurangnya 2-3Liter sehari..



Bantuan supplement dari Shaklee :
Ibu digalakkan berpantang dengan OSTEMATRIX, mengandungi Kalsium dan sangat diperlukan untuk membantu pergerakan otot-otot badan yang lancar.

 Pengambilan kalsium yang mencukupi akan dapat melancarkan pergerakan usus besar sekaligus membantu mengatasi masalah sembelit. 

Selain itu, kadar keperluan kalsium seorang ibu menyusu juga lebih tinggi berbanding yang tidak menyusu, maka ianya sangat sesuai untuk diamalkan setiap ibu di dalam pantang.Ia juga mngandungi Magnesium di mana ia bersifat laksatif. Magnesium melembutkan najis sekaligus memudahkan pembuangan. 



Pilih la supplement yang memberi kesan yang baik untuk jangka yang panjang..semestinya SHAKLEE vitamin terbaik untuk dikongsi bersama kerana sememangnya ianya berbeza..

selamat..berkesan..semulajadi..
 


  kebaikan untuk dikongsi bersama


pls2,jgn SEGAN jgn MALU..saya sedia membantu anda..




khidmat konsultansi berterusan secara PERCUMA..



pm/contact : FB NIK ANNA OTHMAN 
Sid : 1092200
phone/sms/whatsApp:013-5265534
fanpage : LIKE Vitamin4Life
Email : nikshahana@gmail.com 
 

COD : Kota bharu.kubang kerian.bachok.peringat.kok lanas




KLIK sini jika xnak MENYESAL