Wednesday, September 3, 2014

PETUA HILANGKAN BEKAS CACAR AIR ATAU CHICKEN POX


 Rasanya sebagai mama seboleh2 nya xnak anak kecil kena cacar air ni..sebab dah kena comfirm demam sekali..parut lak yang akan menyusul..=.=


tapi apa kan daya..boleh x saya di klafikasikan sebagai 'hukum alam'..nak atau x nak kena jugak rasa 1 sekali seumur hidup..ada jugak 2 x kena..

hahaaa..memandai je kan..lalala..saya jumpa petua secara tradisional nak hilangkan parut cacar air ni..para ibu boleh apply pada anak2 ye..selamat..orang deawasa pun boleh cuba..

Cacar air atau chicken pox adalah penyakit yang akan meninggalkan bekas yang sukar dihilangkan. Walaupun sudah sembuh, bekas cacar air di kulit sering meninggalkan bekas yang susah hilang. Paling sedih apabila ia ada di seluruh badan. 

 
Ada beberapa petua tradisional yang boleh diamalkan bagi membantu menghilangkan bekas cacar air ini.
 
Kacang Hijau
Rendam kacang hijau hingga mengembang. Kemudian tumbuk hingga halus. Sapukan kacang hijau pada seluruh bahagian kulit yang ada bekas cacar air. Biarkan beberapa saat, kemudian bilas bersih.








 
Madu
Madu juga salah satu bahan semulajadi  yang dapat menjadikan kulit halus dan mulus. Madu mempunyai bahan yang dapat menyejukkan kulit dan mencegah berlaku jangkitan pada luka, sangat sesuai untuk kulit yang masih mempunyai  bekas cacar air. Cuma perlu sapukan  madu di bahagian kulit bekas cacar air.


 
 
Jagung Muda
Parutan jagung muda adalah bahan semulajadi yang paling banyak digunakan untuk menghilangkan bekas cacar air. Pilih jagung yang masih muda, dengan warna biji yang masih kuning pucat. Parut bahagian biji jagung muda hingga halus, lalu sapukan pada kulit yang ada bekas cacar air. Biarkan beberapa saat hingga kering, kemudian bilas dengan air.


  sumber :  PA & MA Karangkraf