Saturday, May 30, 2015

Ibu Hamil Kurang Berat Dipaksa Bersalin Awal?..betul kah?

Semasa zaman bujang dulu-dulu, saya risau sangat kalau tak boleh mengandung sebab berat saya hanya 48kg, dengan tinggi 166cm..agak tidak stabil di situ..sementa lah memang saya tahu saya dalam kategori kurus. ngeri!..tengok badan sendiri..=.=

dan ada cerita, kawan serumah bagitahu kakak ipar dia kurus lebih kurang macam saya jugak beratnya..susah nak hamil dan kalau hamil keguguran..T_T..risau juga kalau-kalau faktor berat badan mempengaruhi kandungan..Oh rupanya sangkaan saya meleset sama sekali..suka-suka je kan buat andaian sendiri...ahaa


dalam entry ni saya nak kupaskan ibu hamil yang kategori underweight atau berat kurang..benarkah kena paksa bersalin awal??..jom baca sampai habis..=))








Setiap wanita yang mengandung, Allah anugerahkan kekuatan hingga dia mampu membawa beban sehingga 24kg bergantung kepada berat badan sebelum hamil dan jenis kandungan sama ada tunggal atau kembar.

Dan tidak ada kena mengena berat ibu yang underweight / kurang berat akan dipaksa bersalin awal sebelum cukup tempohnya (37-40 minggu) melainkan ibu tersebut ada masalah tertentu yang akan berisiko terhadap nyawa ibu dan bayi dalam kandungan.

 

Risiko Bersalin Awal

Apabila bayi dilahirkan sebelum cukup 37 minggu, ia dikenali sebagai bayi pra-matang. 


Ada banyak sebab ibu akan terpaksa bersalin awal. Antaranya:


  • sejarah kelahiran pra-matang. Jadi ibu berisiko tiga kali ganda akan melahirkan bayi pra matang lagi
  • hamil kembar
  • kelainan pada uterus dan serviks
  • jangkitan pada buah pinggang dan pundi kencing
  • jangkitan pada tempat air kencing dan vagina
  • penyakit kronik seperti tekanan darah tinggi, sakit buah pinggang dan diabetes
  • mengandung dengan satu fetus selepas rawatan IVF
  • ibu merokok, mengambil dadah dan alkohol
  • sosio ekonomi rendah
Walaupun begitu, jika ibu mempunyai faktor risiko spesifik, tidak bermakna seorang ibu telah ditetapkan untuk melahirkan anak pra-matang kerana adakalanya ia berlaku juga tanpa sebab yang tidak diketahui.




Alhamdulilah..kita wanita yang terpilih untuk jadi seorang ibu.. tidak kira la berat kurang atau terlebih..apa-apa pun anak adalah saham akhirat yang tidak ternilai..kalau ada yang nak tahu berat anak saya masa lahir..yang anak sulung saya lahir 2.86kg, yang no 2..3.34kg..kalau tengok pada size perut masa hamil, mengandung kali ke 2 perut saya kecil je..berat tak naik sama macam hamil anak yang sulung..tapi anak no 2 lagi berat masa lahir..

dan ternyata hamil anak perempuan dan lelaki tidak sama okey..=)




Apa yang penting, semasa hamil, ibu-ibu mestilah menjaga kesihatan sebaik mungkin, ambil semua vitamin yang diperlukan sejak awal mengandung kerana vitamin itu sangat penting untuk perkembangan bayi yang sihat.


Mengandung adalah satu peringkat dimana wanita akan mengalami komplikasi kesihatan fizikal. Oleh kerana bayi dalam kandungan perlukan nutrisi, mineral, vitamin dan kalsium daripada tubuh ibu, jadi ibu akan mengalami kesan kekurangan nutrisi tersebut. Sebab tu doktor akan bekalkan vitamin-vitamin supaya ibu dapat tampung kekurangan itu tadi...pengalaman penulis hamil dengan vitamin semulajadi klik link


feel free to like & share!