Sunday, September 6, 2015

SOYA, ESP Penyebab Alahan?Biar Benar ni??

isk..isk..betul ke seseorang itu ada alahan terhadap soya..dahtu kalau minum soya tetiba naik ruam..(terfikir penulis sejenak)..mungkin ada orang yang jenis alergic dengan soya..dan ada seseorang mengadu soya dan ESP Shaklee boleh menyebabkan alahan atau alergik...ruginye kalau tak dapat minum..sob..sob..sob T_T

Ada yang mengadu lepas minum ESP shaklee Kulit timbul bintik-bintik, gatal-gatal, tak selesa, malah boleh membentuk ruam atau eczema.

Ramai yang selepas mengambil ESP, serta-merta menyalahkannya sebagai punca badan mendapat alahan. Sebenarnya betul ke itu semua salah ESP? Apa sebenarnya punca yang menyebabkan tubuh badan boleh dapat alahan?

Alahan ialah tindakbalas hipersensitif atau terlebih sensitif oleh sel imunisasi badan kepada sesuatu bahan atau alergen. Ia menyebabkan respons berbeza, bergantung kepada organ badan mana berlakunya alahan itu.

Alergen yang menyebabkan alahan boleh berpunca daripada pelbagai sumber. Alergen akan memasuki badan pesakit dan meransang sistem imunisasi, menjadikannya terlalu aktif. Keadaan ini menimbulkan simptom alahan.

Satu sumber alahan ialah pemakanan. Contohnya soya, kekacang, makanan laut, ayam, telur, gandum, susu dan ini juga berbeza antara individu.

Satu point yang perlu anda tahu ialah; alahan ialah sesuatu yang pesakit tidak pernah tahu kecuali sesudah terdedah kepada alergen dan pesakit mengalami alahan terhadapnya.

Faktor utama penyebab alahan ialah keturunan!

Jika seseorang mempunyai alahan, kemungkinan besar generasi berikutnya mengalami alahan tetapi tidak semua simptom adalah sama.

Jadi, dalam kes soya dan ESP di atas, adalah tidak patut sama sekali menyalahkan makanan yang kita ambil.

Ibaratnya kita menyalahkan duit penyebab orang kaya menjadi sombong, padahal duit hanya benda mati, dan tak semua orang kaya sombong. 

Apabila kita mengambil sesuatu makanan, terdapat simptom alahan, itu bermakna badan kita memang alah kepada benda tersebut. Maka jauhilah ia. Tidak perlu menyalahkan sesiapa sebab orang lain yang makan elok saja.

Apapun, cek diri sendiri dulu.

sila ambil perhatian ya..kalau ada simptom alergic..saya tak galakkan untuk consume..minta consultansi dlu ye..

TAWARAN SAH BULAN SEPTEMBER 2015 SAHAJA!
PROMOSI ESP BERLANSUNG SEPTEMBER 2015..JANGAN LEPASKAN PELUANG UNTUK MERASAI KEBAIKAN ESP... 


Hubungi mama untuk dapatkan harga ESP promosi:

Nik Anna Othman
SID : 1092200
Whatsapp : 013-5265534  

 ********************************************
Feel free to like & share
 kebaikan untuk dikongsi bersama