Saturday, May 18, 2013

Janji ALLAH itu PASTI...


Dugaan Mu amat pahit sekali utk ditelan....Takdir MU...tiada siapa yg mampu menghalang..REDHA pd penciptaNYA bukan bermksud mahu dihilangkan segala keperitan hati..TAPI..utk sekadar meringgankan beban di hati..


Nenek x mampu bertahan...14hb Mei 2013..bersamaan 4 Rejab 1434 H..jam 11.45pm...nenek menghembuskan nafasnye yg terakhir..


Walaupun aku dh lama bersedia menerima sebarang kemungkinan...dlm erti kata yg lain.REDHA..jika ini Takdirnye..tapi...hatiku x mampu utk menahan kesedihan...kesedihan yg x mampu di ungkapkan dgn kata-kata..


Moga nenek tenang di sana..Alam yg kekal selama-lamaNYA..alam yg kita akan tempuhi juga nnt bila sampai waktunya..



RENTETAN SAYU D HATI :


27hb April 2013, Sabtu : Nenek mengadu asma...sukar utk bernafas..mungkin petanda..aku cuba tenangkn diri, tenangkan nenek..nenek x  lena utk tido..kesukaran bernafas... Asma makin teruk..xde selera mkn...aku terpaksa tinggalkan nenek...ke tempat keje..walaupon ht x rela..tengah hr tu, aku beli ns air..mkanan kesukaan nya..alhamdulilah..dia cuba hbskn semangkuk kecil ns..syukur...positif


28hb April 2013, Ahad : Nenek ku hantar ke Klinik..Asma nya x berkurang..kata Doc, kesan nenek merokok mse muda2 dlu..tp w/pon dh lme berhenti..hisap rokok daun yg semua dibuat sendiri termasuk tembakau..sedih..nenek cuba kuatkan diri..aku tahu nenek kuat...nenek dh mampu bertahan n sihat selama 83 tahun..nenek yg jg aku..


30hb April 2013,Selasa:  aku terpaksa ambik EL..jg nenek..Ya ALLAH..pedihnye ht melihat keadaannya...bg mkn ubat...katanya dh rsa ‘ringan’ sket badan..positif..apa saja yg dia nk,aku cuba sediakan..


1hb Mei 2013, Rabu : cuti hr pekerja...ku ambil kesempatan ini utk jaga nenek...terlalu sayang nenek..


2hb Mei 2013, khamis : ke opis seperti biasa...walaupun ht resah..nenek akan bertahan..Adik aku yg keje nurse balik..mujur ada dia..nenek dh start pakai pampers..aku thu nenek dh x larat ulang alik ke tandas..nenek dh mengadu sgt2 dahaga...Kul10am..Doc dipanggil dtg ke rumah..permintaan nya...masukkn air ke badan nenek..sbb x nk mkn..Doc x berani nk mskkn air..SBB..jantung nenek sgt3 perlahan...tiada darah utk dipam sbb tiada makanan utk diproses..RUMIT..Doc suggest ke Hospital...


3hb Mei 2013, Jumaat : Keadaan x byk berubah...cuba memujuk nenek ke Hospital..xnk..xnk...itu lah jawapan yg diberikan..makin byk minum susu..itu saje mknan tmbhn yg mampu dtelan...


4hb Mei 2013, Sabtu :  Nenek bersetuju ke Hospital..panggil ambulans..terus ke wad kecemasan HUSM...Doc detect paru-paru nenek dijangkiti kuman..kesannya..nenek dpt asma...nenek ditahan di wad HUSM..7 utara..


5hb Mei 2013, Ahad : pru 13...cuti umum 1 malaysia..ptg bru berkesempatan utk melawat nenek..kebetulan my hubby balik mengundi..kepulangan utk kali terakhir my hubby bertemu nenek..SAYU..tgk nenek..aku menangis...nape wajah nenek nmpak lain..nmpak sakit...ye aku tahu dia memang sakit..tgn, lengan dh kebiru-biruan sbb byk jarum dicucuk, diambil darah..kejam plak bila tgk g2..pernafasan nenek dh ok sket tp still kena pakai oksigen gas..rse nk bwk nenek balik skrg jgk..


6hb Mei 2013, Isnin : terpksa ambil cuti EL again..jg nenek di Wad..sekurang2 bla dia berada di depan mata kita..walaupon kita thu kita tak dapat buat apa2...hati dh rse ok..jg tgh hr hingga ptg..pngorbanan ini terlalu kecil tp...ni saje yg termampu aku berikan..nenek mengeluh lenguh belakang sbb asyik baring je,aku berusaha angkat supaya dia blh duduk..sekurang2nya dpt la hilangkn lenguh2...


7hb Mei 2013, Selasa : my hubby ke sabah again...ke opis...jiwa kacau..lbh2 lg kena brain wash dgn bos..ye aku thu prestasi keje makin menurun..menitik air mata bgtau bos nenek x sihat ..tgh hr sempat melawat nenek di Wad..


8hb Mei 2013, Rabu: ke opis seperti biasa..tiada rutin bwk blk nasi ambik d kntin mak ke rumah n mkn sesame dgn nenek..buatkan air kop kegemaran dia..ye aku thu aku x punya masa utk semua tu..hu3..mlm tu, aku tido di Wad..TEMAN kn nenek...tukar kn pampers seperti rutin nya..tanpa ku hiraukn kaki ku yg smbab gara2 tido di atas kerusi...dan bukannya tido sgt..nenek ku gosok2 kn bdn..memujuknya supaya lelap..


9hb Mei 2013, khamis :  Lewat ke opis..ayah aku lmbt dtg hospital..mata yg sgt letih..sian anak mama dlm perut ni..letih mcm mama jg..xdpt focus kerja d opis..mengantuk..


10hb Mei 2013, Jumaat : selepas berganti silih penjaga d hospital..nenek dibenarkan pulang ke rumah..tanpa apa2 nasihat atau kata2 dr Doc..aku bawakan nenek pulang..di atas kerusi roda, nenek mengadu dia xnk pulang dr Hospital..dan sgt dahaga katanye..mungkin petandanya...segala urusan keluar wad aku uruskan..bakti terakhir ku utk nenek..


11hb Mei 2013, Sabtu : nenek mengadu sakit perut..sakit..sakit..emm..xthu..akhirnye..kul4 pg..keluar Darah beku dr dubur nenek..penuh pampers..YA ALLAH...darah yg pekat,likat, hitam dan x berbau Cuma yg berbau sbb bercampur dgn najis..knp hal ini berlaku di rumah bkn d hospital..jwpnnya mmg xde....Kak Na, sepupu aku keje sbgai nurse..”katanye: di Hospital tempat dia berjaga mmg ada berlaku kes begini.., pesakit plg lama bertahan 3 hr..”..petanda...ramai yg dtg menziarah nenek..dan ada yg bgtau telinga nenek dh ‘jatuh’..*petanda nenek akan meninggalkan kami buat selama2 nya”...xnk piki..xnk piki..aku ke opis seperti biasa..tgh hr sempat balik n belikn ns air utk dia..tp sayang nenek xnk mkn..air yg ditelan pn d muntahkan kembali..sedihnya...


12hb Mei 2013, Ahad  : abang aku ambik MC balik..aku ke opis seperti biasa..harapannya..xde sesiapa kol bgtau berita buruk..ht ku menduga...


13hb Mei 2013, Isnin:  aku x sempat nk blk tgh hr tu..sbb nya kena g site..keadaan nenek makin teruk..tiada lg kedengaran  permintaan air..air..air..


14hb Mei 2013, Selasa : bacaan yasin secara beramai2..org2 ahli jemaah surau...usai bacaan yasin....nenek nmpk lain pd wajahnye...mungkin masanya telah tiba...nenek menghembuskan nafas terakhirnye..wajah yg tenang...aku REDHA..






Al-Fatihah buat nenek tercinta...


X sempat melihat cicit  yg bakal aku lahir kn bln 9 ni..


Terkilan nenek x sempat nk operate buang selaput/ katarak mata.pemeriksaan dibuat 2 thn lps, bru dpt t/janji..10/6/2013 ni...nenek Cuma nk baca Al Quran...tp..x sempat utk merasa semua tu..



Tapi Takdirnye...tiada sesiapa yg dpt menghalang..



Ya Allah..engkau permudahkan segala urusan nenek ku, cucuri lah RahmatMU ke atas rohnya, tempat kn dia di sisi org-org yg berimam,di sisi para rasulMU...amin ya Raballamin...