Monday, February 9, 2015

5 Cara Merawat Selsema Ketika Hamil..Pengalaman Mama Safrina 36 minggu

Pengalaman terkena selsema ketika usia kandungan 36 minggu amat memeritkan..masa chek up hari tu..ada la bagitahu doktor..saya kena selsema tapi xde la teruk sangat..cuma malam nak tidur tu yang rasa sesak nafas..ye la hidung tersumbat..ni lah gara-gara balik rumah mak mertua, daku tertinggal vitamin C..oh no!

kata doktor..maaf puan, tiada ubat untuk diberikan..kita takut effect anak dalam kandungan tidur terlalu lama kesan daripada puan makan ubat selsema..ohh..baru tahu..jika anda hamil, sistem pertahanan badan anda bukan lah dikategori kan sebagai lemah tapi ianya berubah..walau apa cara sekali pun..ianya adalah untuk melindungi janin anda..





nak tahu cara yang doktor nasihat kan untuk saya yang hamil mengatasi selsema .jom baca sampai habis entry ni ye..


5 cara merawat selsema ketika hamil

#Tips 1 : Minum Air masak secukupnya
Minum air kosong memang penting..sangat penting untuk ibu hamil..paling minimun 2L sehari...lagi banyak lagi bagus. Air yang banyak boleh mengelakkan dehidrasi dan mencairkan lendir-lendir akibat selsema. Digalakkan juga minum jus buah-buahan asli yang fresh untuk membantu menyediakan bekalan nutrisi dan vitamin kepada badan. al maklum la time selsema, xde deria rasa..sudah tentu lah selera terbantut..semua rasa tak sedap.kan..?


#Tips 2 : Makan Makanan yang Seimbang
Makan makanan seimbang yang ada sayur-sayuran dan buah-buhan. Boleh buat sup sayur dan makan ketika masih panas. Pilih sayur yang kaya dengan vitamin C dan tumis dengan 3-4 ulas bawang putih. Bawang putih adalah sumber antibiotik semulajadi yang sangat bangus untuk mangatsi jangkitan kuman dan bakteria.


#Tips 3 : Banyakkan berehat
Banyakkan berehat. Lupakan seketika kerja-kerja rumah. minta tolong incik suami membantu anda..berehat boleh mengurangkan stress.


#Tips 4 : Bersenam
Jika badan masih larat untuk melakukan pergerakan, boleh cuba dengan senaman ringkas sekadar untuk melakukan pergerakan bagi meningkatkan aliran darah ke seluruh badan.


#Tips 5 : Ambil makanan kaya dengan Vitamin C
Pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C. Ambil madu, buah-buahan seperti jambu batu, oren. selain memebri tenaga , melancarkan sistem penghadaman.


saya ambil vitamin C ini untuk sistem pertahanan badan termasuk janin dalam kandungan..nak tahu?..KLIK link ni yaa..