Friday, December 21, 2012

Sabah again~

salam...alahai..hati n otak bergabung utk menjadi malas..klo bukn duk depan laptop,de je idea nk update..iskh..ok2..hr ni paksa diri update jugak..perlu ke..

hr2 terakhir stay sabah..bru aku thu..upe2nye..byk shopping complek duk cni..sukeenye..lgpon skrg ni chrismas kn..byk sale n offer..tp memikirkn diri akan balik dgn 1 beg sebagaimana dtg..xjd la nk shopping byk2..rugi..rugi..xpsl2 kena charge utk beg yg ke 2 kn..so, xjd..tgk je la..nk share sket..

xde pe yg menarik d sni...hahaha..aku je kot yg x jumpe tempt yg sgt2 bes mcm pelancong asing yg dtg melawat cni....bru teringt sabah kn kaya dgn hutan2,pantai2...tp nsb la, xde kesempatan utk menjelajah sne sni...

KLIA..festime...

hr pertama 10hb 12..naik flight dr KB-KL..pukul 9.30am..smpai KL 10.15am..45minit saje..naik flight dr KL-KK pukul 12.30pm..smpai Lapangan terbang Kota Kinabalu jam 3.30..lbh kureng 2jam lbh..seronok jgk naik flight..ada makanan ringan n berat..nyum3..nasi beriani yg bes..*aku lapar kot..ha3.. naik teksi airport ke homestay = rumah tumpangan....teksi RM30/trip..aku n hubby menginap d kawasan Sinsuran...berhadapan dgn pasar filipina..itu yg diberitahu oleh suami..dinner makan pizza..sgt2 letih..balik bilik,tido...

sblm ke KK
*perkara pertama yg x bes dilihat,ramai sgtt2 warga asing..yg berada d sni..=(..ph2 menjual rokok2 yg tidak sah taraf d merata2 tempat..

hari kedua 11hb 12 hubby ajak ke Centre Point ringkasannya CP..wow...merry chrismas..cantik diorg deco bende2 ni sume..like pokok chrismas dll...mkn tgh hr d Food Court..Faizah Super *betul kot nm nye..boleh thn la,tp spoilnye jumpe rambut dlm sayur grg..addoii..uwek2..=(..spoil je mak jemah nk memenuhi nafsu mkn yg berkobar2 ni..aiseh...sbb xde sgt aktiviti yg nk dbuat,jalan2 window shopping..byk sale..betul..x TIPU..tp awas..ini adalah percutian bajet..saje nk kenal tempat org..tempat hubby mengajar agak jauh..8jam dr KK..Lahad Datu...hubby bgtau xyah g sne,mungkin lain kali..*xde transport sendiri ssh nk gerak g mn2..perkhidmatan teksi agak mahal....

CENTRE POINT..

mlm tu hubby belanja lg mkn ikan bakar di Pasar Filipina,tempat yg selalu org pegi klo dtg Sabah.. hubby bgtau,bru sekali dtg sni dgn kwnn2..itu pon ada yg belanja..kami ambik seekor ikan putih sederhana besar..*nama ikan org kedai bgtau,udang 2 ekor, sotong kecik 1 cucuk ada dlm 6,7 ekor, order air kelapa....kedai ikan bakar ni akan bg 2 pinggan ns putih..+ pencicah sambal bau belacan sket2..*hbh la hidung mak jemah...alergik neh...tp hbh jugak kami mkn..dlm fikiran n teki teki kami..mungkin bayaran yg dikenakn around 50...=.=.tp terkejut..sume sekali RM88..wow..wow..wow...betul2 terkejut..mkn kt kenney rogers yg ber 'aircond' n Gred A pon plg mhl yg kami mkn termsk caj2 tersembunyi pon RM60 ringgit lbh..bila ditnya..udang tu RM25/seekor..wow..bukan ke udang sukat timbang klo harga RM25 tu..klo sekilo RM25 pon mak jemah dh kata mahal..apatah harga seekor mcm tu..GILA3.. ok..fine..lps ni,xmkn ikan bakar pun xpe..bukan x sudi...=.=...dlm fikiran aku, mungkin ktorg dr semenanjung kot kena caj parok harga....=(..ikan segar murah la plak..kena berumah tangga d sni n masak sendiri bru sedap nk mkn..x mhl sgt kn..yehaa..~

US

yg kami makan harga rm88..terbaek..

ikan segarr

hari ke tiga 12hb 12..jom meronda again..SURIA SABAH..here we go..wow..tempat ni lg exclusive dr centre point..ssgt bgsnye sbb sempat sambar 2 helai bj tshirt..2 helai utk hubby juga..murah sgt..sebelum tu kami makan nasi lemak antarbangsa,kampung baru yg berada di Sabah..ha3..bg aku biasa je mknn sni..sedap lg ns lemak mak aku buat..=.=..masakan mak,sape blh lawan kn..alhamdulilah dlm byk complain..sambal pedas dll..hbh jugak aku mkn..lalalala..

lps tu, g tgk wayang...Cete WRECK IT RALPH 3D...SERIUS seronok aku tgk cete kartun ni..bijak betul kepala demo2 yg fikirkn jln cete yg sgt menarik ni..tahniah2..my hubby sempat tertido,agak dh sbb ble tnya sumthing..xde respon..mentang2 la pakai cermin mata 3D, mmg xsedar.....tp yg pasti..aku layan je..wehaa..*sudah kemaruk tgk wayang sudah...

sblm balik,sempat singgah Burger King...tapau sesiap..n berjalan kaki balik ke bilik..td naik teksi mse dtg..upenye xde la jauh sgt...^.^

perkara menarik yg dilihat mse berjalan kaki....mesin jahit Singer berderet di tempat pejalan kaki aka kaki 5 di hadapan kedai...sederet..satu tempat je...utk perkhidmatan potong n jahit kaki seluar...bg aku kt Kota Bharu xde obvious sgt kedaan gni...menarik2...

hari ke empat 13hb 12...first masuk..cantiknye deko hari krismas sni..kalah d Suria Sabah...buat pengetahuan semua bg aku ini adalah tempat shopping yg sgt2 bes..besar gila2...ha3.kagum aku..ONE BORNEO...dekat dgn UMS..besar sgt tempat sampai lenguh kaki,paha n seluruh anggota badan dlm usaha mencari mesin ATM BSN..siap search google,gps bagai...nsb baik bru lps mkn ns kt Chicken Rice Shop....klo x, mau pengsan...kt cni, shopping complex mmg sentiasa ramai org..nsb jumpe..lps solat..tgk screening time n boleh g tgk wayang again..lalalala

ha3..xhbh2 kn...cete seterusnya The HOBBIT An Unexpected Journey...byk tahyul cete ni...hi3...n byk karakter yg pelik2..sgt x sesuai utk ibu mengandung tgk..haha..tp grafik cete ni mmg hebat..diakui....layan kan aje...cete hampir 3jam tp xde ending..agak dh..mesti ada continue cete ni..tunggu tahun depan bru ada kot..i guess so..so, nak xnk ble dh tgk cete yg pertama ni,kena tgk jgk la smbgan nye..=)..

ok..keluar panggung...dh gelap..kul6 kt cni dh mcm malam..serius...klo kt Kota Bharu..ada lg aktiviti ptg yg boleh dibuat...mlm tu sblm balik kami tapau Big Apple..
layan bola Piala Sezuki AFF dgn makan donut..nyum3..Malaysia vs Thailand..kecewa jgk Kalah..apa blh buat dh nsb..simpan 2 biji utk bekfes esok..ha2.

Hari ke lima 14hb 12..aktiviti setrusnya..jalan2 cari makan lg d CP...mkn ns kt Faizah Super..terambik dgn sengaja ..spirulina aka 'Latok'.dlm kamus ore Sabah panggil....sejenis makanan laut yg sgt menarik rupenye..aku saje nk try..tp apa yg terjadi..kombinasi ns n lauk yg aku ambik xdpt diterima oleh perut kelantanku..nsb baik bukan termuntah dlm panggung wayang..Layan cete LIFE OF PI.. biasa je bg aku cete imaging2 ni..balik bilik,pening2 n termuntah..sah sebab spirulina kot..aku tgk org2 situ mkn ok je..hu3..lps ni comfirm x ambik dh..hu3..

spirulina aka Latok

mlm tu sbb perut dh kosong..sume keluar..my hubby belanja KFC..sbb aku yg request nk mkn citu..KFC kg.Air nama tempat ni..mula2 mkn..ok xde gangguan..tetiba ada seorg staf mengemop lantai terhenti2 n berulang2 sblh  meja kami mkn..spoilnye..nsb baik ns ayam KFC aku nk hbh dh..lps tu, ada plop pekerja upahan mengecat dinding d sebelah meja kami makan..GILA ke ape ni..? mmg spoil selera..x patut kn....lps tu,terus keluar..n never come back here for KFC again..!!!!

singgah pasar malam...beli buah tgn sket utk org rumah..tenkiu bie,belanja..=))..

Hari ke Enam....15hb 12 ..Pulang ke Semenanjung..x sabar2..yeayy..especially my hubby nk main game kt xbox n lps ni dia kena dtg cari rezeki cni lg..hu3..homesick sudah..aku plop terober  n excited..bie, nk dtg lg..boleh?? .lalaala
kesimpulannya..semua kedai makanan segera kami masuk n makan kecuali McD boikot..!.
kah3..WAYANG cete bes sume tgk...layann..