Friday, November 11, 2011

PETUA ; selepas makan JANGAN

Salam...
on9 d rumah..cuti raya masih berbaki 1 hari...mmg bercuti tp dh 2 hari g opis..de keje nk kena settle..huh~..geram jugakk..

x nyempat nk tunggu..hr ni tarikh 11 11 2011...ingat nk pilih tarikh ni utk kahwin..*iskh berangan saje...hu3..en. tunang pon x balik lg..k la..

aku nk share sket PETUA 

selepas makan JANGAN

1. Merokok - hasil kajian membuktikan dengan menghisap sebatang rokok saja (sebaik selesai makan) samalah dengan anda menghisap 10 batang rokok pada waktu lain.

*Tapi kita biasa tgk, seseorang perokok tegar akan segera menghisap rokok slps mkn..betul x?..sedar la korang bahaya tuhh~

2. Minum teh - daun teh mengandungi asid yang boleh mengakibatkan protein yang terkandung dalam makanan yang dimakan cepat mengeras. Akibatnya ia sukar dicernakan.

3. Terus makan buah - buahan - makan buah selesai makan mengjadikan perut kembung kerana terlalu banyak air. Makanlah buah setelah satu atau dua jam selepas makan ataupun sebelum makan.

4. Mandi - mandi selepas makan akan meningkatkan aliran darah ke tangan, kaki dan tubuh sehingga darah ke bahagian perut dan sekitarnya akan menurun. ia akan melemahkan sistem percernaan dalam perut anda.

5. Banyak berjalan - terlalu banyak berjalan selepas makan akan mengakibatkan sistem percernaan tidak dapat menyerap nutrisi daripada makanan yang dimakan.

6. Terus tidur - makanan yang anda makan tidak akan diterima dengan baik oleh sistem percernaan. Akibatnya usus anda akan luka atau terkena jangkitan.



pesanan : jom amalkan..sayangi usus anda..!